Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У зв’язку з поширенням суперечливої інформації щодо рівня оплати праці працівників апаратів місцевих загальних судів Київської області у поточному році та численним зверненнями, що надходять до територіального управління Державної судової адміністрації України в Київській області стосовно розміру заробітної плати, вважаємо за доцільне довести до відома зацікавленої частини суспільства наступну інформацію.
Статтею 148 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» передбачено, що фінансування всіх судів в Україні здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України. Видатки на утримання судів у Державному бюджеті України визначаються окремим рядком щодо Конституційного Суду України, Верховного Суду України, вищих спеціалізованих судів, а також у цілому щодо місцевих та апеляційних судів. Видатки кожного місцевого та апеляційного суду всіх видів та спеціалізації визначаються у Державному бюджеті України в окремому додатку.
Відповідно до статті 149 Закону суди загальної юрисдикції фінансуються згідно з кошторисами і щомісячними розписами видатків, затвердженими відповідно до вимог цього Закону, у межах річної суми видатків, передбачених Державним бюджетом України на поточний фінансовий рік, у порядку, встановленому Бюджетним кодексом України.
Видатки на оплату праці на 01.01.2020 були затверджені наступним чином:
для територіального управління ДСА України в Київській області – 6864,6 тис. грн;
для місцевих загальних судів Київської області – 177713,0 тис. грн.
Впродовж поточного 2020 року до кошторису були внесені зміни, після чого фонд оплати праці територіального управління залишився без змін, а фонд оплати праці місцевих загальних судів Київської області значно збільшився – на 76159,085 тис. грн.
Таким чином, станом на кінець листопада видатки на оплату праці становили:
для територіального управління ДСА України в Київській області – 6864,6 тис. грн;
для місцевих загальних судів Київської області – 253872,085 тис грн.
З огляду на зазначене, ще раз наголошуємо, що фінансування заробітних плат працівників апаратів місцевих загальних судів Київської області та співробітників ТУ ДСА України в Київській області відбувається з різних джерел (бюджетні призначення визначені окремими рядками Додатку № 7 до Закону України "Про Державний бюджет на 2020 рік") і не залежать одне від одного.
Це означає, що заробітна плата працівників одного суду не може виплачуватись за рахунок річного кошторису, призначеного для оплати праці співробітників іншого суду або ТУ ДСА України в Київській області, і навпаки.
Відповідно до статті 23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов'язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України. Бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному цим Кодексом.
Нижче представлена діаграма, з якої має бути зрозумілий розподіл бюджетних асигнувань – не залежний від територіального управління, а профінансований державою - на оплату праці місцевих загальних судів Київської області у 2019-2020 роках та перспективи фінансування у 2021 році:
Статтею 52 Закону України «Про державну службу» встановлено, що премії виплачуються в межах фонду преміювання залежно від особистого внеску державного службовця в загальний результат роботи державного органу. Встановлення премій державним службовцям здійснюється керівником державної служби відповідно до затвердженого ним Положення про преміювання у відповідному державному органі, погодженого з виборним органом первинної профспілкової організації (за наявності).
Механізм застосування стимулюючих виплат державним службовцям з метою посилення мотивації працівників державних органів до високопрофесійної, результативної та високоякісної роботи визначено Положенням про застосування стимулюючих виплат державним службовцям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2017 №15.
Відповідно до норм вказаного Положення керівники державної служби в державному органі мають право встановлювати державним службовцям у межах економії фонду оплати праці додаткові стимулюючі виплати.
Таким чином, заробітна плата працівників апарату місцевих загальних судів Київської області безпосередньо пов’язана з обсягом фінансового забезпечення у поточному році та величиною суддівської винагороди, розмір якої суттєво збільшено у 2020 році.
Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Київській області впродовж поточного року вживало всіх необхідних заходів для приведення заробітної плати працівників апаратів місцевих загальних судів Київської області до рівня, не нижчого 2019 року, в тому числі було направлено декілька спільних звернень (разом із Київським апеляційним судом та ТУ ДСА України в місті Києві; разом із головами місцевих загальних судів Київської області) до Голови Верховної Ради України, Міністерства фінансів України, Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та Комітету Верховної Ради України з питань бюджету щодо критичного стану фінансування судів.
Враховуючи викладене, зазначаємо, що без наявності належного фінансування розпорядники бюджетних коштів нижчого рівня не мають можливості забезпечити гідний рівень оплати праці працівників місцевих загальних судів, в тому числі нарахування премій, інших стимулюючих виплат, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань.