Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
13 червня 2016 Президентом було підписано Закон України "Про судоустрій і статус суддів" (далі – Закон), аналогів якому не було в історії нашої Держави.
Закон про судоустрій передбачає масштабну реорганізацію та переатестацію всієї судової системи.
Передбачено конкурсний відбір суддів на вакантні посади. Кандидат на посаду судді проходить перевірку Вищою кваліфікаційною комісією. Буде здійснюватися повна перевірка декларації суддів та кандидатів на посаду судді, а також перевіряються декларації родичів кандидата та суддів.
Скасовується вся система вищих спеціалізованих судів – господарського, адміністративного, цивільних та кримінальних справ, а також Верховного суду. Замість них створять новий посилений Верховний суд, відбір суддів до якого відбудеться на конкурсній основі. В оновленому Верховному Суді створюються два нові суди : Вищий антикорупційний суд та Вищий суд з питань інтелектуальної власності.
Систему судоустрою складатимуть місцеві окружні суди, апеляційні суди і Верховний суд.
Крім того, новим Законом :
- змінено порядок призначення суддів на посади та звільнення їх з посад та передбачається зайняття посад суддями лише безстроково;
- на посаду судді може бути призначений громадянин України, не молодший тридцяти та не старший шістдесяти п’яти років, який має вищу юридичну освіту і стаж професійної діяльності у сфері права щонайменше п’ять років, є компетентним, доброчесним та володіє державною мовою.
- передбачається запровадження інституту функціонального (обмеженого) імунітету судді, за яким забороняється притягнення судді до кримінальної відповідальності за викладену в судовому рішенні правову позицію, за ухвалене ним судове рішення, за винятком вчинення злочину або дисциплінарного проступку, однак, при цьому суддя нестиме юридичну відповідальність на загальних засадах за дії, вчиненні поза професійною суддівською діяльністю;
- створюється новий конституційний орган – Вища рада правосуддя, яка здійснює дисциплінарне провадження щодо судді, вирішує питання щодо кожного судді про його призначення або відмову у призначенні, розглядає питання про призначення кандидата на посаду судді, розглядає питання про внесення Президентові України подання про призначення судді на посаду у вищий спеціалізований суд або Верховний Суд, призначає на посаду і звільняє з посади Голову Державної судової адміністрації України.
Відповідно до Закону України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)", набрання чинності якого відбудеться 30 вересня 2016 року, до утворення Вищої ради правосуддя її повноваження здійснює Вища рада юстиції. Вища рада правосуддя утворюється шляхом реорганізації Вищої ради юстиції. До обрання (призначення) членів Вищої ради правосуддя цей орган діє у складі членів Вищої ради юстиції протягом строку їх повноважень, але які не можуть тривати довше, ніж до 30 квітня 2019 року. Обрання (призначення) членів Вищої ради правосуддя здійснюється не пізніше 30 квітня 2019 року;
- удосконалено основи правового статусу відповідних органів у системі судоустрою, зокрема передбачено перерозподіл повноважень між Вищою кваліфікаційною комісією суддів України та новим конституційним органом – Вищою радою правосуддя. Так, ВККС відповідатиме за добір на посади суддів, кваліфікаційне оцінювання, проведення конкурсів на зайняття вакантних посад суддів та суддівську освіту, а вичерпний перелік повноважень та порядок роботи Вищої ради правосуддя буде передбачено у Законі України «Про Вищу раду правосуддя»;
- утворюється Громадська рада доброчесності, метою якої є сприяння Вищій кваліфікаційній комісії суддів України у встановленні відповідності судді (кандидата на посаду судді) критеріям професійної етики та доброчесності для цілей кваліфікаційного оцінювання;
- удосконалено процедури формування та оновлення суддівського корпусу, зокрема: проведення кваліфікаційного оцінювання, удосконалюються вимоги до змісту суддівського досьє, впроваджуються нові механізми стимулювання забезпечення доброчесної поведінки суддів та залучення громадськості до таких процедур. Разом з цим передбачено запровадження нових підстав для звільнення судді (наприклад, порушення суддею обов’язку підтвердити законність джерела походження майна), спрощено процедуру звільнення судді та чітко визначено підстави, за яких Вища рада правосуддя може ухвалити рішення про звільнення судді.
- Державна судова адміністрація України підзвітна Вищій раді правосуддя. Голова Державної судової адміністрації України призначається на посаду і звільняється з посади Вищою радою правосуддя. Призначення Голови Державної судової адміністрації України, заступників Голови, начальників територіальних управлінь та заступників начальників здійснюється на конкурсній основі.
Прийняття даного Закону здійснено з метою практичної реалізації принципу верховенства права і забезпечення кожному права на справедливий судовий розгляд незалежним і безстороннім судом та передбачає комплексне реформування судової системи відповідно до міжнародних стандартів, забезпечення незалежності суддів та спрощення процедури доступу громадян до правосуддя.
В той же час, необхідно зазначити, що головна мета цього Закону вже декілька років тому була визначена в законах «Про відновлення довіри до судової влади в Україні» та «Про забезпечення права на справедливий суд». Постає питання, чи буде цього разу судова реформа результативною, чи дійсно Закон є революційним і таким, що принципово змінить механізми існування судової влади в Україні?
Вважаємо, що лише практика та реальне життя зможуть відповісти на ці питання.